Filosofische overpeinzingen: pacifisme

Voor al je algemene vragen, filosofische overpeinzingen of andere zaken die niets met zwaarden te maken hebben.
The Don

Filosofische overpeinzingen: pacifisme

Berichtdoor The Don » Vr 08 Aug 2008 22:51

Hier een artikel over pacifisme, vanuit Amerikaans oogpunt maar niet minder valide...

http://www.themartialist.com/pacifism.htm

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

The Don

Re: Filosofische overpeinzingen: pacifisme

Berichtdoor The Don » Vr 08 Aug 2008 22:52

de vraag is: wie durft zich pacifist te noemen en welke argumenten zou je aandragen...

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

caba

Berichtdoor caba » Za 09 Aug 2008 10:50

Ik weet één ding: ik ben geen pacifist. Kan ook moeilijk als je Ninpo en Kendo doet ;) :P... (Of mag dat dan wel?) Volgens mij zijn pacifisten eerder zeldzaam. Wie heeft er nog nooit in zijn leven gescholden? Dit is toch ook een vorm van geweld en dit geweld kan soms harder aankomen dan fysiek geweld.
Ik denk dus dat je een gezonde dosis van alles moet hebben. Soms eens wat schelden kan deugd doen ;). Ten slotte heeft iedereen toch recht om zich te verdedigen?

Caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 12 Aug 2008 8:25

Zou een echte pacifist wel op een forum als dit komen :?:

Wapen gerelateerd ( werktuigen die geholpen hebben naties te maken en te vernietigen ) en nu niet direct het eerste waarbij je aan pacifsme denkt.
Ik vraag me af of er eigenlijk wel echte pacifisten bestaan, gezien hun gedragscode zou het al een uitgestorven soort moeten zijn.
Geweld in welke vorm dan ook kan een noodzakeljk iets zijn. Misschien een noodzakelijk kwaad, maar de wereld kan niet zonder.

Een echte pacifist zou ook geen dieren doden en niet vissen.
Zelfs geen land kunnen bebouwen want hierbij verniel je toch de leefomgeving van dieren zoals bv een muis. Ik vraag me af wat ze met dielastige muggen die s'avonds op je slaapkamer vliegen doen.

Persoonlijk ben ik totaal geen pacifist. Ik gebruik geweld als een instrument al naar gelang de situatie.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

caba

Berichtdoor caba » Di 12 Aug 2008 11:43

Volgens mij heb je gelijk... Geweld moet en zal er altijd zijn.

Caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

katana

Berichtdoor katana » Di 12 Aug 2008 19:09

over de schrijver van dit artikel staat het ook vól met commentaar op het net, heb persoonlijk ook wel enkele bedenkingen bij deze mens maar soit, de kwestie: pacifisme, ik denk dat dit een utopie is (zoals menig forumgenoot blijkbaar).

Los van alle soorten "geweld" van de mens naar diens omgeving (die je eigenlijk evengoed aanpassen van... kunt noemen) vind ik dat geweld van mens op mens (of zelfs mens of dier) gerechtvaardigd kan worden in een aantal situaties. Het verdedigen van de fysieke integriteit is daar één van, hoewel de maatregel uiteraard in verhouding moet zijn met de dreiging (je gaat geen vlieg te lijf met een slagzwaard... oké, sommige forumgenoten misschien wel :P )
Punt is: de actie die je onderneemt moet in verhouding zijn met je situatie, een dronkelap die ambetant wordt en van geen ophouden weet, zet je buiten met een klem, iemand die je aanvalt met een mes wordt al een heel andere situatie en dan kan je al es gaan denken aan (als weglopen niet kan) het gebruiken van trappen naar gewrichten enzovoort... Denk dat ik mijn punt wel duidelijk maak.

Ik ben geenszins voorstander van geweld en het is voor mij in de regel onaanvaardbaar, in de uitzonderlijke gevallen kan het verantwoord worden maar enkel indien het alternatief nóg erger zou zijn

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

caba

Berichtdoor caba » Di 12 Aug 2008 20:12

:cry: Waarom zijn we het allemaal eens :P? We hebben nood aan een pacifist hier :P...

Caba

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 12 Aug 2008 20:16

katana schreef:(je gaat geen vlieg te lijf met een slagzwaard... oké, sommige forumgenoten misschien wel :P )

MMMMHHHH,
Leuke optie, moet ik toch eens gaan proberen.
Mocht het lukken, dan getuigd dat van een perfecte zwaardbeheersing. ( als het lukt bij de eerste slag)
Hoe was het ook alweer: "Man who catch fly with chopstick can accomplish anything" - quote van mr. miyag.

"Man who can kill fly with a sword can kill anything" - quote Ti-lite :fight:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

PingWing

Berichtdoor PingWing » Di 12 Aug 2008 22:26

Mjah ik heb het bij een wesp geprobeerd met een stok, maar de deo werkte toch beter :wink:

Terug naar “SFB Café”