Albion Ringeck

Vraag en aanbod van zwaarden en toebehoren.
Let op: Lees eerst de specifieke regels voordat je hier post.
30cal_Fun

Albion Ringeck

Berichtdoor 30cal_Fun » Zo 06 Mei 2018 20:20

Te koop: Albion Ringeck

In verband met de aanschaf van een custom trainingszwaard moet mijn Albion Ringeck helaas naar een nieuwe eigenaar.

Er zijn een paar keer lichte snijoefeningen mee gedaan maar voor de rest is het zwaard niet gebruikt en derhalve in zéér goede staat. Zo goed als geen gebruikssporen op het handvat, geen roest, losse fittingen, bochten in het blad, hapjes uit het blad, etc. (behalve de kleine imperfecties die Albion er zelf in laat natuurlijk).
Het enige mankement wat ik kan vinden is dat er soms met wat druk op het handvat een licht tikkend geluid lijkt te komen uit het handvat. Zeer waarschijnlijk is de houten kern op een plaats ietsjes gekrompen door het luchtvochtigheidsverschil tussen de VS en Nederland waardoor de kern op een plaats niet meer perfect contact maakt, een probleem wat vaker gemeld wordt, ook bij gloednieuwe zwaarden. Zowel handvat als fittingen zitten echter nog muurvast en het zal zeker geen structurele integriteitsproblemen opleveren. Het geluid is ook alleen te horen als je aardig wat kracht op het handvat zet en bij normaal gebruik is het niet merkbaar. Zeker gezien de handvat-constructie methode die Albion hanteert en de hoeveelheid epoxy die daarbij gebruikt wordt zal het handvat echt niet loskomen of iets dergelijks. Ik heb er wel de prijs op aangepast.

Hoewel Albion natuurlijk bekend staat om hun topkwaliteit zwaarden staan ze er wel om bekend dat de snede van hun bladen nogal te wensen over laat. Daarom is de snede van dit zwaard her-geprofileerd naar een fatsoenlijke gelijkmatige convexe snede (zie tekening en foto). Ik heb ter verduidelijking geprobeerd er een tekening van te maken. Om zo min mogelijk materiaal te verwijderen is het zwaard geslepen met een korrel 600 en daarna een korrel 1000 polijststeen. Het zwaard heeft maar een paar gram heeft verloren bij de herprofilering. Het blad heeft nu natuurlijk niet meer die leuke scrotchbrite finish maar je krijgt er wel een fatsoenlijke snede voor terug die veel beter zal snijden. Bovendien zal je elk zwaard bij gebruik natuurlijk op een gegeven moment zelf ook moeten slijpen dus lang zal die scrotchbrite finish sowieso niet blijven. Ik heb ook hier wel de prijs nog eens op aangepast.
Ik krijg het niet voor elkaar om goede foto's te maken van het blad, met name de polijstsporen van de herprofilering van de snede zijn moeilijk goed weer te geven dus het beste is om langs te komen om het zwaard zelf te bekijken en op te halen.

Albion heeft een wachttijd van ongeveer een jaar en voor dit zwaard ben je nieuw zo rond de 935 euro kwijt momenteel ($855 voor het zwaard + zo'n $55 verzendkosten + 21% BTW + douane rechten).
Je krijgt een zo goed als nieuw zwaard met een betere snede met als enige belangrijke minpunt dat je de leuke finish moet missen. Daarbovenop heb je ook nog eens geen wachttijd. Het is niet voor niets dat tweedehands Albions vaak voor de nieuwprijs van hand wisselen.
Het zwaard mag naar een nieuwe eigenaar voor een VASTE prijs van 650 euro.
Het liefst persoonlijk ophalen in Arnhem aangezien verzenden gezien het formaat lastig is (eventuele verzendkosten voor koper).

Ik ben eventueel ook geïnteresseerd in een ruil voor goede trainingszwaarden (Regenyei, Marco Danelli, Pavel Moc, etc.) maar daar zitten wel bepaalde eisen aan zoals pommel/guard stijl i.v.m. beoogde periode, distal taper, afmetingen, minimale randdikte, etc.
A.u.b. niet proberen te bieden met typische zieligdoenerij, wordt niet op gereageerd, ik werk ook keihard voor mijn geld.
Vragen zijn natuurlijk altijd welkom.
Bijlagen
IMG_3331.JPG
IMG_3331.JPG (937.24 KiB) 282 keer bekeken
Albion Ringeck edge profile.jpg
Albion Ringeck edge profile.jpg (222.15 KiB) 282 keer bekeken
Albion Ringeck 2.jpg
Albion Ringeck 2.jpg (549.03 KiB) 282 keer bekeken

It's Pattern-welded steel, not freakin' Damascus!

A Government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have.

30cal_Fun

Re: Albion Ringeck

Berichtdoor 30cal_Fun » Ma 14 Mei 2018 8:56

GERESERVEERD!!!

A Government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have.

30cal_Fun

Re: Albion Ringeck

Berichtdoor 30cal_Fun » Di 22 Mei 2018 9:06

VERKOCHT!

Terug naar “Zwaardenmarkt”