Keris Lurus of Luk?

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
Jeolas

Keris Lurus of Luk?

Berichtdoor Jeolas » Ma 11 Sep 2017 13:36

Beste iedereen,

Bij het opruimen van mijn opa's zolder ben ik in een stoffige koffer een keris tegengekomen. Na wat rond te zoeken op het internet, kan ik
echter geen uitsluiting krijgen over wat voor type keris het nu eigen is. Het mes lijkt recht te zijn, maar aan de basis is er een golving te zien.

Graag zou ik jullie mening willen weten over wat voor soort keris dit is (en indien mogelijk wat meer informatie over de herkomst, tekening op het
lemmet, handvat, enz...). Ik verwacht absoluut niet dat dit een 'waarvol' of 'antiek' stuk te zijn, maar lijkt me ook geen goedkoop pasar-model...
Het wapen prijkt op een speciaal plaatsje in de woonkamer, maar vind het altijd fijn om iets meer te weten over de achtergrond van dit soort speciale items.

Heel erg bedankt al op voorhand voor de informatie :wink:
Peter
Bijlagen
kris01.jpg
kris01.jpg (241.38 KiB) 133 keer bekeken
kris02.jpg
kris02.jpg (261.63 KiB) 133 keer bekeken

Richard

Re: Keris Lurus of Luk?

Berichtdoor Richard » Za 23 Sep 2017 19:06

Een mooie kris! Er zijn een aantal forumleden hier expert in krissen. Ik weet niet heel veel, maar ik kan een poging wagen op basis van wat ik zie. Antiek zou het best kunnen zijn als het van je opa is geweest en ziet er authentiek uit en zeker geen pasar prul. Voor informatie over de kris zou je het artikel hier op SFB kunnen lezen: http://www.swordfactsbenelux.nl/assets/ ... s/kris.pdf

Van de ukrian (greep) uitgaand is het een kris uit Solo (Surakarta) op het eiland Java. Het lijkt mij wel een kris met luk, anders zou het echt recht zijn en bij deze is toch duidelijk een bocht te zien, het zijn dan drie bochten ofwel luk 3. Het pamor-patroon lijkt mij het meest "ron genduru" of "mayang mekar", Google maar eens op afbeeldingen. Maar nogmaals, ik ben geen expert. De vorm van de bovenkant van de schede of warangka noem je "Ladrang".

Ik hoop dat je wat hebt aan de info. Het is in ieder geval een mooi stuk en verdient zeker een plekje in de woonkamer.

- AKA Dragon's Roar

Terug naar “Etnische wapens”