Hallo iedereen!

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
Marinus

Hallo iedereen!

Berichtdoor Marinus » Di 15 Feb 2011 20:34

Hallo,

Ik beoefen nu al enkele maanden Kendo( and I like it!), dus dacht ik dat het tijd werd een Katana aan te schaffen. Nu kan ik simpelweg deze aanschaffen: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-han ... katana.htm, ziet er goed en praktisch uit( en betaalbaar) maar in mijn ogen is een zwaard iets dat niet aan de lopende band moet gemaakt worden. Dus zoek ik iets persoonlijker, iets met een verhaal of een ziel. Ook enkele tips om een zwaard te verpersoonlijken zijn welkom.

Kunnen jullie mij helpen? Alle raad is welkom.

The-Pupil

Re: Hallo iedereen!

Berichtdoor The-Pupil » Di 15 Feb 2011 21:25

Als je met een 'ziel' een katana bedoelt gesmeed door een smid in Japan, mag je in je buidel tasten.
Veel katana's worden tegenwoordig in China gefabriceerd.
Een gedeelte is machinaal (lopende band spul)
Een andere kleiner gedeelte is hand gesmeed door Chinese smeden. (Hier zit daadwerkelijk verschil in kwaliteit, afwerking en kwalitatieve uitschieters.)

Zelf heb ik altijd in het begin veel gehad aan deze site

Hier staat veel in over de reden van de oude smeed technieken, de reden van de huidige smeedtechnieken in bijvoorbeeld China en de kwaliteit van de verschillende soorten Katana's en hun leveranciers.
Veel al dan niet bijna alle zijn te demonteren en zijn dan dus ook naar eigen smaak aan te passen. Vaak is een andere tsuba (eventueel met seppa/habaki) al een leuk begin. Wil je verder gaan met een andere Ito of fittingen (fuchi en kashira) dan kost het meer moeite omdat dan de Ito er opnieuw omheen gewikkeld moet worden (moet ik zelf ook nog aan beginnen en zie er een beetje tegenop).

Het is net wat je wilt. Houdt rekening met hoge bijkomende kosten wanneer je vanuit de Verenigde Staten zwaarden invoert (meeste katana's worden hier vanuit verkocht).
Het is ook belangrijk waarvoor je de katana wilt gebruiken. (serieuze snij-oefeningen, zonder target oefenen, of voornamelijk een sierstuk)
Vraag eens bij je dojo of sensei, ik denk dat ze je daar ook goed verder kunnen helpen.
Op internet is vaak veel info te vinden, een middagje googlen geeft van al veel bronnen.

Gr, Luuk

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 16 Feb 2011 7:51

Marinus schreef:Hallo,

Ik beoefen nu al enkele maanden Kendo( and I like it!), dus dacht ik dat het tijd werd een Katana aan te schaffen. Nu kan ik simpelweg deze aanschaffen: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-han ... katana.htm, ziet er goed en praktisch uit( en betaalbaar) maar in mijn ogen is een zwaard iets dat niet aan de lopende band moet gemaakt worden. Dus zoek ik iets persoonlijker, iets met een verhaal of een ziel. Ook enkele tips om een zwaard te verpersoonlijken zijn welkom.

Kunnen jullie mij helpen? Alle raad is welkom.

Hoi Marinus,

Als het je eerste zwaard is, is een Paul chen een prima keuze. Is een goede prijs kwaliteit verhouding.
De pro zou ik niet kiezen want ik hou niet van zo'n lang handvat., maar dat is mijn smaak.

Ik zelf heb veel geleerd van deze site: http://www.sword-buyers-guide.com/
Daar vind je veel info reviews over produktie zwaarden, vergeet niet om ook daar op het forum te kijken daar is heel veel informatie.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 16 Feb 2011 9:50

The-Pupil schreef: Wil je verder gaan met een andere Ito of fittingen (fuchi en kashira) dan kost het meer moeite omdat dan de Ito er opnieuw omheen gewikkeld moet worden (moet ik zelf ook nog aan beginnen en zie er een beetje tegenop).

Gewoon doen! Hoeft niet in een keer goed toch, gewoon proberen en opnieuw proberen :D

Insane schreef: De pro zou ik niet kiezen want ik hou niet van zo'n lang handvat., maar dat is mijn smaak.

Die kun je gewoon inkorten hoor, heb ik ook gedaan :) .

@Marinus
Als je geen zin hebt om ito te wikkelen, zou ik sowieso niet voor de gewone Pro gaan. Deze heeft namelijk synthetisch lederen ito - gewoon plastic dus - dat er echt vies uitziet, plastic samé en erg zachte metalen menuki, op het eerste gezicht lijken de menuki wel van karton... Als er iets geen ziel heeft, dan is dat de Pro wel - geheel mijn mening en smaak. Smaken verschillen nu eenmaal. Dit alles heb ik dan ook direct vervangen samen met de tsuba en fuchi en kashira. De tsuka heb ik ook meteen ingekort.

Je kunt dan beter voor de Pro elite (o.a. katoenen ito en echte same) gaan of voor de Practical Plus. Beide zijn goed te demonteren, zodat je eventueel de tsuba etc. kan vervangen zoals Luuk al aangaf. Als je niet heel zwaar wil snijden, zou ik voor de Plus gaan, die bezit ik overigens niet zelf (wel de wakizashi)

- AKA Dragon's Roar

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 16 Feb 2011 13:02

De hamon en polijsting van de Pro zijn overigens wel erg mooi. En de Pro heeft een super dikke, monsterlijke kling.

- AKA Dragon's Roar

Marinus

Berichtdoor Marinus » Wo 16 Feb 2011 20:42

Bedankt iedereen voor jullie raad! Ik ben nog altijd aan het rondkijken, ik laat jullie weten als ik iets vind. Weten jullie ( behalve de Paul Chen) nog andere sites waar ik Tsuba's kan bestellen?

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Wo 16 Feb 2011 21:44

Japans Zwaard heeft mooie tsuba's, maar wel tegen een flink prijskaartje. Ik gok dat dit iets te hoog gegrepen is voor een eerste zwaard. ;)
Joroken heeft tsuba's voor een wat normalere portemonnee. Ook bij Samurai Sword Shop kun je goed terecht.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Marinus

Berichtdoor Marinus » Do 17 Feb 2011 12:52

Wel, mijn oog is gevallen op dit:
http://www.joro-ken.nl/webshop/fotos.as ... tle=Fundan, klei getemperd
Item omschrijving klei getemperde Katana: Fundan
Deze katana heeft een klei getemerde hamon!! (Gunome hamon)
Vlijmcherpe kling met een full-tang constructie. De kling heeft een u-no-kubi zukuri constructie.
Handgesmeed.
Deze katana kan volledig gedemonteerd worden om te allen tijde onderhoud te verrichten.
De polijsting is in 12 stappen gedaan om de kling een spiegelachtige schittering te geven. Tameshigeri waardig!!
Hamon : Gunome hamon
O-kisaki
u-no-kubi zukuri constructie
Blad : gemaakt van hoogwaardig 1095 carbon staal
Tsuka : houten grip omwikkeld met canvas
Samé : gemaakt uit roggenhuid
Menuki : 2 stuks, ijzeren figuren
Habaki : uit een stuk messing
Mekugi : 2 stuks
Seppa : gemaakt uit koper
Tsuba : octopus tsuba,
Saya : gemaakt uit hout, groen gelakt
Totaal lengte : 104 cm (incl. saya)
Nagasa (blad) lengte : 73 cm
Nakago (handgreep) lengte : 28 cm
Prijs incl. BTW : Euro 315,00
Prijs is inclusief verzending binnen Nederland. (niet verzekerd
Onderhoudset is appart verkrijgbaar

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Ger op Do 17 Feb 2011 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Rare HTML-code weggepoetst

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Do 17 Feb 2011 14:06

Ik kan op de foto's geen Hamon ontdekken.
Het is een uno-kubi-zukuri stijl dat betekent dat de punt wat dikker is, dan 1/3 van de kling dunner en dan weer normale dikte. hier in wat overdreven vorm van de raptor.

http://www.youtube.com/watch?v=Toi1rTFS1yw

Ik vind 315 euro voor een zwaard waarvan je het merk niet weet en dus totaal geen referenties hebt over de kwaliteit te duur.

Voor rond de 300 koop je een leuk zwaard van een gerenomeerd merk.
Kijk ook eens bij Dave.

http://www.samurai-sword-shop.com/

Je kan hem alles vragen, hij staat je graag te woord

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Do 17 Feb 2011 14:21

Ik ben trouwens niet echt onder de indruk van wat joro-ken aanbied op gebied van produktie zwaarden.
Zelfs rond de 250 euro hebben ze nog een geborstelde imitatie hamon.
qua uiterlijk zijn het wel aparte zwaarden, geen 13 in het dozijn.
Maar ik twijfel over de kwaliteit.

Marinus

Berichtdoor Marinus » Vr 18 Feb 2011 18:18

Hmmmm, dit wordt geen gemakkelijke zoektocht. Misschien toch eens kijken of ik 2de hands niets vind alvorens ik voor de practical plus of pro elite ga.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Vr 18 Feb 2011 18:47

Hoi Marinus,

De adviezen hierboven zijn goed, maar wat zoek je precies?

Wat is je budget?
Waar wil je het zwaard voor gebruiken (gewoon voor de sier, tamashigiri, iaido, etc.)?
Zijn er uiterlijke kenmerken waar het zwaard aan moet voldoen?

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Vr 18 Feb 2011 19:11

He Marinus,

Ik heb nog wel een zwaard in de aanbieding.

Neem er liever geen afscheid van maar wat extra cash is momenteel welkom.
Het is deze:
http://sbgswordforum.proboards.com/inde ... e=1#245020

Maar dan helemaal custom.
Witte zijde ito in katate maki.
Zwarte rogghuid en mooie tsuba en fittings.
Ik heb er ff geen foto's van maar als je interesse hebt moet je even een pb sturen.

Marinus

Berichtdoor Marinus » Vr 18 Feb 2011 19:43

pb verstuurd ^^

Marinus

Berichtdoor Marinus » Vr 18 Feb 2011 19:50

@ meneer T

Op zoek naar een goed beginners oefenzwaard voor Kendo. Eventueel later wat snijoefeningen( tamashigiri). Over budget, tja, aangezien het mijn eerste katana zal worden wil ik er geen grote bedragen aan besteden. Later, wanneer ik de zwaardvechtkunst wat beter onder de knie heb, ga ik zoeken naar een degelijke katana. Het uiterlijk is van geen belang, maar natuurlijk een pluspunt.
Sowieso ga ik het zwaard demonteren en wat verpersonaliseren. Lijkt mij een leuke uitdaging en een goede manier om het zwaard te leren kennen.

Terug naar “Ik wil een zwaard...”